onsdag 16. april 2008

Mappevurdering

I alle disse 5 årene jeg har vært student på Nesna har mappevurdering og muntlig eksamen vært den eksamensformen som har vært brukt mest, med få unntak. Vi har også brukt denne formen i matematikk, både matte 1 og matte 3.
Jeg husker da vi skulle ha matte 1 eksamen og matematikklæreren skulle forklare oss hva en mappe var... full kaos. Vi spurte hele tiden og fikk det ikke inn hva en mappevar og hvordan den skulle utformes.
Nå etter 5 år opplever jeg på kurset jeg går at noen studenter som ikke har vært med på mappevurdering før har samme panikken som vi hadde den gang. Er mappevurdering kommet for å bli? er det den beste eksamensformen/arbeidsformen? Er det slik vi på best mulig måte kan se hva elever/studenter har arbeidet med hele året ?

1 kommentar:

Mette sa...

JA! Jeg håper mappevurdering er kommet for å bli. Det er en fin måte å vise hva du har jobbet med og hva du kan. Du slipper å "prestere" på 6 hesblesende timer. Med mappevurdering får du vise alt du har jobbet med gjennom hele studiet + at du får forklare hva du har gjort. Men det er jo en bakside med dette, det nytter ikke med skippertaklesing når det nærmer seg eksamen. Med mappevurdeting må det jobbes jevnt gjennom hele studiet.

Power Proint

Henvisning til kilde http://klasse. hinesna.no/course/view.php?id=602

Hentet fra Matematikk 3 Mosjøen 2007